Geen van de onderwerpen die een rol spelen in het beheer van reeën zijn keihard. We zien bijvoorbeeld niet alle reeën tijdens het tellen. Om stappen te kunnen nemen, een doel te bereiken nemen wij mensen dingen aan, gaan we van een bepaalde situatie uit. Aannames zijn zo goed mogelijk onderbouwde uitgangspunten. Het zijn geen onomstotelijk bewezen feiten. Bijvoorbeeld nemen we het aantal reeën dat in een gebied leeft aan. Het aantal dieren is steeds onder invloed van omstandigheden tijdens het voortplanten, leven. Die omstandigheden bepalen ook de sterfte.
Een aanname kan beginnen met een gok. Je vermoed bijvoorbeeld dat ergens reeën leven. Je gaat daar kijken en je ziet drie reeën. Het is dan een feit geworden dat er reeën leven. Dat er drie reeën leven is een feit dat er waarschijnlijk meer leven is een aanname.
De ervaring heeft ons in dit geval geleerd dat het vermoeden, de theorie, lijkt te kloppen. Door herhaling van bovenstaande, onder verschillende omstandigheden, kan gezocht worden naar de omstandigheden die maken dat de theorie klopt.
Zo hebben we geleerd dat een reebok bijna altijd een gewei draagt. Bijna altijd want het komt ook voor dat een reebok geen gewei draagt. Het is een feit geworden dat een reebok vaak maar niet altijd een gewei draagt.
Door dit leerproces niet consequent uit te voeren gaat kennis verloren. Sommige mensen hebben voordeel bij het niet vastleggen van feitelijke omstandigheden en dus wegraken van kennis. Wij adviseren bouw kennis op door consequent verzamelen van informatie.