Vanuit de gedachte dat de verkeersstromen en ontwikkeling van natuur min of meer dag en nacht doorgaan moeten natuur en mens geholpen worden. Bijvoorbeeld door op de situatie afgestemd toepassen van faunatechnieken. U kunt daarbij denken aan het plaatsen van wildspiegels maar ook aan de inmiddels beproefde faunaoversteekplaatsen; combinaties van wild geleidende rasters, wildroosters en elektronisch wildwaarschuwingssysteem. Deze verkeersmaatregelen maken het mogelijk dat bijvoorbeeld reeën op een veilige manier gelijkvloers kunnen blijven migreren in het volledige leefgebied en oversteken naar andere leefgebieden. De verkeersdeelnemers worden alleen gewaarschuwd wanneer dat nodig is.
Het zien van verkeersmaatregelen tegen wildaanrijdingen is een signaal dat ter plaatse wildaanrijdingen hebben plaatsgevonden. Deze waarschuwingen kan de bestuurder beter niet negeren. Hoewel wetenschappelijk onderzoek de werking van de maatregelen op onderdelen betwijfelt zijn er in de praktijk aanwijzingen dat het aantal aanrijdingen door de verkeersmaatregelen, in verhouding tot aantallen reeën en verkeer, afneemt.
Gewenning
Bij bijna alle vormen van verkeersmaatregelen tegen wildaanrijdingen ontstaat er na enkele seizoenen een averechts effect. De mensen en de dieren wennen lees negeren de maatregelen. Mensen die nooit een gevaarlijke situatie hebben meegemaakt rijden relatief minder alert, ook daar waar wordt gewaarschuwd. Daarbovenop neemt de dichtheid aan dieren toe. Deze drie factoren leiden ertoe dat het risico toe neemt.
Het tijdelijk effect van verkeersmaatregelen is deels op te vangen bijvoorbeeld kunnen mensen die harder gaan rijden op basis van dat gedrag interactief gewaarschuwd worden. En bij toenemende dichtheid aan dieren kan gekozen worden de dieren en/of mensen op basis van hun aanwezigheid te waarschuwen. Tenslotte kunnen faunabruggen en faunatunnels worden gerealiseerd.
Pas op, kans op overstekend wild en een wildaanrijding.
Verkeersbord RVV J27 - Waarschuwing groot wild
Als bestuurder van een voertuig wordt u officieel gewaarschuwd voor de kans op het zien en aanrijden van grote dieren door het verkeersbord RVV J27 - Groot wild.
Dynamisch wildsignalering
Een dynamisch wildsignalering 'voelt' de aanwezigheid van voertuigen en/of dieren. Met deze informatie wordt de bestuurder actief gewaarschuwd.
Bijvoorbeeld door een bord overstekend wild en/of een bord met een snelheidsverlaging naar 50 km per uur te laten knipperen. Van de bestuurder wordt verwacht dat deze het gedrag en de snelheid aanpast.
Wildspiegels
Wildspiegels of wildreflectoren weerkaatsen het licht van koplampen richting de berm om dieren eerst te laten schrikken en vervolgens te leren omgaan met verkeer.
Een dier dat zich binnen de baan van de weerkaatste lichtbundel bevindt en het oplichten van de wildspiegel waarneemt, wordt geacht te blijven staan of van de weg af te vluchten.
Bij de juiste afstand tussen de spiegels vormen het licht een bewegend scherm van lichtflitsen, een visueel hekwerk. Dat zorgt voor tijdelijke onrust bij de dieren. Lees voor het plaatsen van wildspiegels: Wildspiegel plaatsen.
De eerste wildspiegels zijn gepolijste roestvrijstalen plaatjes geweest op een driehoekige paal. Niet veel later zijn het een in een driehoek gevouwen roestvrij stalen reflectoren geworden die op een bermpaal kon worden gemonteerd. Die reflector is ook wel voorzien van 'deuken' die het koplamplicht van de auto's meer spreiden. En inmiddels zijn de reflectoren er in kunststof varianten. Het spiegelen van licht is gebleven.
De laatste ontwikkelingen zijn dat het reflecterend materiaal blauw is. Dat blauw verhoogt hoogstwaarschijnlijk het contrast in het weerschijnsel van de reflectoren tijdens het waarnemen door reeën en andere dieren.
Bij ITEK ontdekten men dat spiegeltjes die aan een draadje ronddraaien als een schoepenrad het licht rond strooien. Zo ontwikkelde men een rotor met op ieder bladen aan weerskanten een reflector.
Hetzelfde effect kan worden bereikt door het ophangen van DVD's op de juiste hoogte.
De investeringskosten voor wildspiegels ten opzichte van afrasteringen en hekken, zijn laag. Waardoor zij, tijdelijk, een effectieve veiligheidsmaatregel voor lokale wegen in wildrijke gebieden zijn.
Virtueel hekwerk
Het Virtuele hekwerk met Wildstop's is een virtueel scherm dat bestaat uit licht- en geluidsignalen die geactiveerd worden door het detecteren van het licht van auto's. Daardoor schrikken dieren en stoppen waar zij mee bezig zijn.
De Wildstop is uitgevoerd met een anti-diefstalbeveiliging en een geavanceerd eigen oplaadsysteem op basis van zonne-energie. De Wildstop-eenheden zijn gebaseerd op software-gestuurde technologie en kunnen eenvoudig worden aangepast aan de plaatselijke omstandigheden. Zo kunnen zij bijvoorbeeld draadloos aan elkaar worden gekoppeld waardoor het virtuele raster wordt verlengd en de cruciale voorwaarschuwingstijd enorm wordt vergroot. Het wild wordt daardoor eerder gewaarschuwd voor het gevaar op de weg.
Electronisch WildWaarschuwingssysteem (EWW)
Een EWW 'voelt' de aanwezigheid van overstekende dieren door sensoren. Daardoor kan deze de bestuurders met dynamische wildsignalering waarschuwen voor de aanwezigheid van overstekend wild, de maximumsnelheid aan laten passen en de dieren helpen over te steken.
Bijvoorbeeld door een bord overstekend wild en/of maximumsnelheid 50 km/uur te laten knipperen.
Faunatunnels en faunabruggen
Wanneer door wegen gescheiden leefgebieden van reeën met elkaar worden verbonden, spreekt men van ontsnipperen. Ontsnipperen is een manier om het kleiner worden van de bewegingsruimte voor natuur af te remmen.
De meest bekende, grote, maatregelen zijn ecoducten en faunatunnels. Inmiddels zijn vele snelwegen met behulp van ecoducten minder een barrière voor soorten zoals het ree om zich te verspreiden. Hoe effectief ecoducten zijn als smalle ecologische verbindingszones tussen leefgebieden is op een aantal locaties onderzocht.
Het gevolg is dat er meer dieren waaronder reeën migreren over snelwegen naar provinciale en gemeentelijke wegen. Hierdoor verschuiven bestaande knelpunten en ontstaan nieuwe knelpunten op andere wegen.
Lees onze bronnen:
Light_reflector_construction_for_deterring_game_from_crossing_highways