Van beschermen naar beheren natuur
met
(bestaande) voorzieningen
De Oplossingsrichting voor de stelselwijziging in jacht en faunabeheer kan als volgt worden samengevat:
Vergelijking en Verbetering van Bestaande Uitvoeringen: In plaats van het volledig stoppen van het huidige beheer, is het effectiever om bestaande uitvoeringen en metingen te vergelijken en op specifieke elementen te verbeteren. Dit voorkomt het doorbreken van bestaande meetreeksen en behoudt de motivatie van mensen in het veld.
Gebruik van hulpmiddelen uit de wetgeving: Het verbeteren van het toepassen van hulpmiddelen zoals vermeld in wetgeving kan wetgever en uitvoerders effectiever helpen bij het uitvoeren van faunabeheer. Dit omvat onder andere het gebruik van faunabeheerplannen, wildlijsten en de coördinatie van en door faunabeheereenheden.
Samenwerking met Huidige Beheerders: De huidige beheerders, georganiseerd in wildbeheereenheden en faunabeheereenheden, spelen een cruciale rol. Hun ervaring en kennis kunnen worden hergebruikt om het faunabeheer te verbeteren. Deze eenheden zijn geografisch georganiseerd op basis van overheidsgrenzen en verenigd in belangenorganisaties.
Pragmatische Inbreng van belangenorganisaties: Belangenorganisaties zoals de Jagersvereniging delen hun pragmatische inbreng en aanpak met betrekking tot te verbeteren hulpmiddelen. Voorbeelden hiervan zijn het adresseren van waarom ontheffingen en vrijstellingen bij de rechter sneuvelen en het streven naar een toekomstbestendig stelsel voor jacht en faunabeheer.
Van Beschermen naar Beheren: De focus verschuift van puur beschermen naar actief beheren van de natuur, met gebruik van bestaande voorzieningen. Dit betekent een evenwichtige aanpak waarbij zowel populatiebeheer als bescherming van landbouwgewassen centraal staan.
Implementatie en Uitvoering Ontwikkeling van Nieuwe Regelgeving: Samenwerking tussen het ministerie, provincies, wetenschappelijke instellingen en andere stakeholders is essentieel.
Consultatie en Feedback: Betrokken partijen moeten de mogelijkheid krijgen om feedback te geven op voorgestelde wijzigingen.
Aanpassing van Beleid en Procedures: Huidige beleidsmaatregelen en procedures moeten mogelijk worden aangepast om te voldoen aan de nieuwe regelgeving.
Training en Voorlichting: Betrokken partijen, zoals jagers en faunabeheerders, moeten worden geïnformeerd en getraind in de nieuwe procedures.
Beoordeeld vanuit perspectief wetenschap is deze aanpak pragmatisch maar niet bewezen in faunabeheer. Wel beschrijft het een vrij eenvoudig en navolgbaar systeem dat binnen de kaders van Europese wet- en regelgeving valt. Het lijkt een een evenwichtige balans te bieden tussen natuur-, populatiebeheer en bescherming van landbouwgewassen en andere belangen van mensen.
Hoe gaan we dit meten?: Ons beeld is meten aan nog relatief veel voorkomende soorten zoals reeën, hazen en grauwe ganzen. Daarvan is met moderne middelen de ontwikkeling in beeld te brengen. Nemen deze t.o.v. doelstand toe of af dan is dat een effect voor de natuur in Nederland en aanleiding voor actie.